Skip to main content

Show Posts

This section allows you to view all Show Posts made by this member. Note that you can only see Show Posts made in areas you currently have access to.

Messages - Erik

1
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: NS Set vraag
De kostprijs is voor het belangrijkste deel berekend met de aantal zitplaatsen.
Als je dat terug rekent kom je voor de DDM op 2,1 cent pp per km en voor de ICM op 2 cent pp per km.

Echter dit verschil zou idd eerder andersom moeten.
Als ik van alle trein stammen de paks klaar heb, ga ik alles nog een keer na.
Ik zal dit dan ook meenemen.

Betreft een eerder gemaakte opmerking over het vermogen:
het klopt wat je zegt maar hoe traag zal dan b.v. mat 54 of de muizenkoppen zijn ?
Dit zal waarschijnlijk ook nog wat afstemming nodig hebben, maar dat lukt pas als ik ook die paks af heb.
2
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: NS Set vraag
Oke, het is ff stil geweest, maar ben nu weer ff verder.

Bij nader onderzoek heb ik de mDDM een compleet verkeerd vermogen gegeven.
Waar ik de fout heb gemaakt weet ik niet, maar het moet 2400kW zijn i.p.v. 4600kW.
Dit heb ik net bijgesteld.

Ook ben ik ff bezig geweest met dat de ICM zijn snelheid niet haalde.
Dit is opgelost door een gear van 1.2 toe te voegen.
Om het vermogen verhouding tussen de ICM en de mDDM goed te houden heb ik de mDDM ook een gear van 1.2 gegeven.

De paks van de DDM en ICM zijn in de bron vervangen en te downloaden via de voorgaande links.
(Of ik plaats ze hier nog een keer: DDM.pak , ICM.pak)

Ik ben momenteel bezig met de ICR en ICK.
Nog een paar dingen en deze zijn ook klaar.  :D
3
Pak128 / Re: Metro - as tram or train?
This is a difficult poll.

Look to the way you build it with the track and stations. I should say train.
But looking to the way as local transport and the economic build-up of the game. I should say tram.

Actually it deserves a own category. (pff, more category's.)
Perhaps point 2 of Isaac is the best point.

I think floor height is a good *general* rule, but definitely not definitive...

So, we already have "trains" and "trams"... In my opinion, either:

1. Create a third "light rail" for anything that doesn't fit the above two, or
2. Reconsider "trams" to include anything "light rail", i.e. anything not "trains"...

6
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: 6 vragen over city growth
Hee Allemaal, hier de reactie van mijn kant:

1) Heeft geen effect op de groeisnelheid van de stad, maar wel op het patroon wat de stad vormt. Dit gebruik ik vaak om buslijnen te laten lopen zoals ik dat wil.

2) Ja, hoewel dit geen effect heeft op de groei. Vaak doe ik het omdat het toch al in de lijn past en verwacht dat er toch al snel wat zal komen. Het is misschien niet erg effectief, maar ik kan me tenminste op andere delen concentreren. Zonder dat er net iets in de weg wordt gebouwd. Fabriek of monument, het zal niet de eerste keer zijn. (geld ook bij 1)

3) Een fabriek heeft wel degelijk p****agiers (de arbeiders) en post. Puur industrieel heeft het ook effect op de groei van de stad, maar dat heeft Combuijs al uitgelegd. Wel denk ik dat het iets minder dan 30% is.

4) Vaak doe ik 1 lijn (ABCB). Ongelijke capaciteit los ik op door een apparte lijn te maken die tussen de stations gaat die de extra capaciteit nodig hebben. Als je met meerdere aparte lijnen werkt (AB en BC). Heb je als nadeel dat bij een groot netwerk de p****agiers op een gegeven moment te vaak moeten overstappen. Van A kan er dan dus niet naar K worden gereisd. In de configuratie kan dat je aangeven hoeveel keer er kan worden overgestapt.

6) Ja, kom ik vaak tegen. Wat ik doe is net afhankelijk van hoe ik wil uitbreiden. Kleine overlappingen vind ik vaak niet erg. Als halt A vol is kan men naar halte B.

Betreft punt 4 heb ik nog wel een vraag. Heeft de afstand waarover je p****agiers en post vervoerd nog effect?
7
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Treinen naar ieder perron
klopt, zolang er maar iets is dat het ook tot een goederenstopplaats maakt. Zelf vind ik dat niet mooi dus houd ik het gescheiden.

Met een slimme indeling met 'choose signals' en 'end of choose signals'.
8
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Treinen naar ieder perron
ja dat werkt, een keuze signaal kijkt naar het perron, wat erachter of tussen licht is niet belangrijk. Ook anderre seinen zijn niet van belang.
Het is alleen belangrijk dat er een beschikbare route vrij is. Het kiessignaal reserveert van de vrije routes de kortst mogelijke.

Ik heb zelf wel eens gehad dat een trein de halve map rond reed. Dit omdat de oorspronkelijke route bezet was, maar een andere route wel beschikbaar was. Dit brengt flink wat opstoppingen met zich mee bij het overige verkeer. Gelukkig lukt het meestal om dit te voorkomen.
9
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: trein seinen
Pré-signals heb ik ook geen ervaring mee. Misschien binnenkort wat mee expermiteren

Long-blok signals heb ik laatst ff gebruikt toen ik alle personen vervoer per trein verving tot maglev. De enkelspoor delen met meerdere perrons werden dan niet geblokkeerd door twee maglevs die tegen elkaar in gingen.
10
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: trein seinen
Dat is waar, dit is inderdaad alleen als ik maar 1 trein heb rijden. Bij meer treinen leg ik al snel dubbelspoor aan of maak ik een paar plaatsen waar ze elkaar kunnen p****eren.
12
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Winst maken op een lijn
Heldere uitleg!
Wat gebeurt er eigenlijk als je de weg voor de helft highspeed maakt, en de andere helft "speed-limited" laat?
M.a.w. een bus of vrachtwagentje kan maar gedurende de helft van de reis op volle snelheid rijden.
Krijg je dan géén bonus, of de helft van de bonus?

De maximale snelheid wordt niet via de weg berekend, maar door de maximale snelheid van je voertuig.

vb. Als voertuig maximaal 80km/h kan. Dan wordt deze voor de speedbonus genomen. De type weg maakt daarvoor niet uit.

"Slepen" met de muis en Ctrl ingedrukt houden. Je krijgt dan een "preview" die pas effectief wordt na loslaten.

Het slepen kende ik nog niet. Verder zorgt Ctrl er voor dat je weg, spoorlijn , o.i.d. niet zomaar een een andere weg aansluit.
Dit is handig bij het maken van dubbelspoor.

Groet van Erik
14
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Wie wil mij helpen met een klein probleempje?
Okay. I will translate this to a dutch explanation. ::)

De plek waar simutrans in windows zijn gegevens opslaat is standaard in de map "Mijn documenten\simutrans".
Een nieuwe versie overschrijft de bestanden van een oude versie. Meestal (naar mijn ervaaring) heeft dit als resultaat dat de oudere versie slecht of (wat vaak bij mij geld) niet meer werkt.

Zoals hier in het engels staat hoef je alleen het bestand "settings.xml" te verwijderren.
Als je een versie 99-17 weer start maakt deze zelf weer een nieuw "settings.xml" aan.

Mocht dit niet lukken. Haal dan alles, behalve je save files in de map "save" (en voor "screenshot" geld het zelfde), weg.
Ben je bang data te verliezen. maak dan ff een backup van je "simutrans" map in "Mijn Documenten".

Hopelijk ben je hier goed mee geholpen.
16
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Mijn vragen
Veel vragen veel antwoorden. Ik kan alleen niet garanderen dat ik het allemaal goed heb. ;)

  • Een geordende stad kun je maken door bij het spelers menu jezelf als overheid in te stellen. Je kunt nu alle wegen, gebouwen, monumenten en fabrieken zowel slopen als bouwen. Het bouwen doe je dan met de mapeditor die bovenaan in je menubalk tevoorschijn is gekomen. Dit is mischien niet ideaal maar het spel is ook bedoeld dat je een transportbedrijf bent. Geen burgemeester.
  • Dit geldlimiet is mij niet gekend. Volgens mij ben ik er al overheen geweest. Echter zal het wel ergens in een van de tab of dat bestanden zijn aangegeven. Bepaalde zaken zijn gelimiteerd om verbelasting van het programma of zelfs je computer tegen te gaan.
  • Wat bedoel je precies met beta? Er zal voorlopig geen eindversie zijn. Simpelweg omdat het spel ontwikkeld wordt door de spelers ervan. Soms zijn er mensen met (nieuwe) ideeën en maken dat. Soms zijn er wel officiële uitgaven. Als een idee goed genoeg is wordt het meegenomen in de volgende officiële uitgave. Tot die tijd kan het als add-on worden uitgegeven.
  • Je bedoeld waarschijnlijk Transport Tycoon. Tja dit spel is min of meer een aftakking ervan. (of mag ik het zo niet noemen?)
  • Ja dit spel blijft gratis. Doordat het door veel verschillende mensen aan is gewerkt is het zelfs bijna onmogelijk om het betaald te gaan maken. Dan zou iedereen die wat heeft bijgedragen daar toestemming voor moeten geven. Het spel is trouwens ook voor een deel Open Sourse.
  • Vraag maar raak

Nog veel speel plezier. :D
18
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Monorail
mmm

Dit probleem is bij mij compleet onbekend.
Welke versie van de nightly's en welke add-ons gebruik je?
19
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Treinen naar ieder perron
Ja, dat kan

hier een uitleg van de seinen.
Signal: Gewoon sein. Als de weg tot het volgend sein of gewenst punt vrij is kan de trein doorrijden. (Deze gebruik je het meest.)

One way signal: Maar in 1 richting te paseren. Dit sein geeft niet aan of een trein wel of niet door mag rijden. Het geeft aleen de richting aan. (Soms handig in specifieke situaties. Ik weet het alleen niet in een paar woorden uit te leggen.)

Presignal: Nemen het signaal van het sein erna over. (Soms handig als een trein alleen door mag als op dat moment de twee volgende blokken vrij zijn. (Ik gebruik het zelden tot niet. Ik heb er ook weinig ervaaring mee. Meestal zorg ik er voor dat ik het niet nodig heb.)

Longsignal: Deze kijken over een station heen als deze er achter licht. (Mocht het nodig zijn dat het spoor achter het station ook al vrij is. Meestal zorg ik er voor dat ik het niet nodig heb.) Edit:Deze kijken of er meerdere blokken achter elkaar vrij zijn. Ik gebruik ze zeer zelden, maar een stuk enkelspoor met perrons kan het handig zijn.


Choose_signal: Deze zorgen ervoor dat een trein de eerste vrije en 'snelste' mogelijke route naar een vrij perron van het station gaat. Deze gehele route wordt ook gereserveerd. (Dit heeft dus betrekking op wat jij wilt.)
Edit: Hier een simpel voorbeeld over hoe je een choose signal gebruikt.

Een aankomende trein kiest ten eerste het perron waarop hij staat ingesteld. Een 2e trein wordt naar het perron ernaast verwezen. Ook al staat hij op het perron van trein 1 ingesteld. Let wel op de beide perrons van het zelfde station zijn.

EndofchooseSignal: Het choose_signal kiest niet een vrij perron langs dit signaal. Tenzij dat perron staat aangegeven als de bestemming. (Ik gebruik dit vooral om 1 perron vrij te houden voor treinen die grondstoffen naar de fabriek brengen. Dan kan de fabriek altijd van grondstoffen worden voorzien.)

Dit waren volgens mij alle seinen. Kijk er wel mee uit dat je treinen elkaar niet in een rondje blokkeren. Dat heb ik regelmatig. Mocht er nog wat onduidelijk zijn. Vraag maar raak, maar op de rest van het forum staat ook veel uitleg.
20
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Monorail
Voor de monorails zijn er niet veel add-ons voor. Maar een lopende ontwikkeling is de Maglev. Hij zit nog niet in het standaard pakket en ook nog niet op de add-on site. Hij is wel in dit forum te verkrijgen.

pak128 - Pak128 Add-ons and Graphics - MLM developments
http://forum.simutrans.com/index.php?topic=291.0

Ik vind het een geweldige toevoeging. Ik hoop dat dit binnenkort ook standaard in pak 128 komt.
23
Pak128 Solved Bug Reports / Error by building a airfield
Hi,

I discover that the build of a big_terminal not exactly would work as it should.
It would placed wrong or the hole game would crash.

I used simutrans101, pak128. The official (stable) version.
I has no problems with this on earlier version of simutrans.
24
Pak128 Add-ons and Graphics / Re: devoloping new industry chain for tulips
Funny. Since a few weeks I had look at this topic this morning. There was no new messages. Now the progress has just started up again.
But OK.

Lovely the first version of the farm has been nearly finished. So I cann't wait til I can try it.

Has you alreaddy a .dat file?
25
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Makeobj?
Verhip zo werkt het ondergronds bouwen dus.

Ik kon het al niet vinden en had begrepen dat Pak128 er (nog) niet geschikt voor was. ???
Maar mooi nu zijn er weer een hoop nieuwe mogelijkheden.
Help wordt het nog ingewikkelder. :-[
27
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Vraagje over de Paks
Ik wil in ieder geval wel helpen met het in orde maken fan de DAT files.
Misschien kan iemand proberen met Raven contact op te nemen betreft de tekeningen die hij al gemaakt heeft.
28
[NL]Nederlands (Dutch) / Re: Vraagje over de Paks
Ik werk momenteel met die pak128 add-on van Raven.

Volgens mij is deze add-on nog te te downloaden o.a. vanaf de algemene add-on site. ik weet alleen niet de link uit mijn hoofd en kan hem ook ff niet in 123 vinden.

Echter is deze add-on niet compleet en heeft Raven deze nooit afgemaakt. Zover ik weet is er voor Pak64 wel een complete add-on.
Verder zijn er nog een aantal detail foutjes (o.a. in de graphics.)

Verder vind ik het een gaaf idee om een Nederlandse Pak te maken. Wil er graag aan meehelpen. (Ben alleen niet zo best in tekenen en heb momenteel niet veel tijd.)
34
[NL]Nederlands (Dutch) / Speedbonus
Hee allemaal

De laatste tijd kom ik op het forum hier en daar wat tegen over speed bonussen.
Echter heb ik er niet helemaal uit kunnen halen wat die speedbonussen presies inhouden.

Heeft het wat te maken met een extra inkomen als je je lading sneller van A naar B brengt?

35
Pak128 Add-ons and Graphics / Re: MLM developements !
You are probably referring to the post I already linked for him. But he said he tried with that file and it still did not work.

Yes, Sorry for the obscure.
I mean the replay's from the top of page 2. Not about the missing file.

DarkmensS has exactly the problem as I had.

Don't hesitate tell me here bugs that you may see  ;)

I have forgotten to say it : megnetic depot only works with r1973 (and probably higher).

My question was. "Where could I download r1973"

The answer:

I had download r2002 and this was the solution.