Dat lijkt me nogal logisch dat het afdalen "korter" duurt! Want afdalen gaat sneller dan klimmen. ;-) Maar,..... ik weet het ook niet zeker hoor!! Misschien moet ik het maar eens even uittesten.
edit:
Nou mijn verhaal is onzin hoor! :-) Heb het even uitgetest, met 2 busjes, even lange route. Eén op gladde weg, en één met hobbels. Gewoon een wedstrijdje dus, en de bus op de gladde weg wint ruimschoots. Je kunt hier mooi zien, dat het accelereren in Simutrans zo prachtig in elkaar zit. Het duurt gewoon even (na zo'n hobbel) voor de bus weer op volle snelheid rijdt, en de (snelle) afdaling compenseert dat niet. Weer wat geleerd! :-)
Wel kun je een tunnel of een brug bouwen, maar vaak verliest de auto dan ook weer snelheid als-ie moet klimmen.
Is het eigenlijk niet zo, dat de "schade" bij het afdalen weer wordt ingehaald? Je ziet vaak dat die busjes met een noodgang die brug weer verlaten. Ook meldingen over "new world record" betreffen vaak zulke punten.........niet echt belangrijk hoor ;-)
Precies Combuijs! Het ligt ongeveer op 50 tiles, hoger gaat meestal fout. En ik heb het idee, dat als je de aanvoerlijnen naar het station niet kaarsrecht maakt, de maximale afstand nog veel korter is. 25 of zo. Grappig dat het hier alleen gaat om de daadwerkelijke afstand tussen het sein het te station. De route daartussen doet er in het geheel niet toe. Je kunt de treinen bij wijze van spreken, na het p****eren van het sein, eerst nog naar de andere kant van de map, - en terug - laten rijden.
Het klopt wat je zegt: als het snelheidsverschil tussen de treinen groot is, dan heb je weinig ruimte nodig. Oftewel, om een 70km trein een 60 km trein in te laten halen heb je kilometers spoor nodig :-)
Ik heb nog een vraagje (om daar een nieuw topic over te openen vind ik een beet onzin)
We hebben in Simutrans een enorme hoeveelheid seinen, en mogelijkheden. Eigenlijk mis ik een beetje hoe het hier in werkelijkheid gaat. Als ik het goed heb begrepen, dan is als op een baanvak een sein rood is, het sein ervoor altijd geel, en voor dat gele sein, groen. Logisch, want bij een geel sein kan een machinist alvast een beetje gaan remmen, want als het volgende sein inderdaad op rood staat, staat hij keurig op tijd stil. Een rood sein wordt dus voorafgegaan door een voor-signaal. Simutrans kent ook een pre-signal, maar de werking daarvan is toch anders. Voor zover ik dat heb begrepen, kijkt dit sein verder vooruit, en wil eerst 2 of 3 vrije blocks voor het op groen springt. Ik moet dat nog eens uitproberen, maar het zou kunnen zijn dat er dan een rustiger beeld ontstaat. Niet een trein die steeds maar optrekt en weer stopt, maar langer wacht, en daarna ook langer blijft doorrijden, door de meerdere vrije blocks.
Wil je hier eens commentaar op geven? (andere sein-deskundigen natuurlijk ook van harte welkom! :-)
Combuijs en Brambo, leuk dat jullie even reageren!
Ik heb inmiddels ook niet stilgezeten (simutrans is nog steeds een tikkeltje verslavend) en ben waarschijnlijk wat verder gekomen in mijn speurtocht, wat wel en niet kan met dit signaal.
Combuijs, je schrijft zinnige dingen, b.v. het zinloos plaatsen van andere signalen tussen het station het het CP signaal. Dat is me inmiddels helemaal duidelijk.
Tot nu zat ik in een bestaand, groot scenario hiermee te experimenteren, en heb nu maar eens even een try-out scenario gemaakt, waar het gebruik van het CP signaal centraal staat.
Voor zover ik het nu kan overzien, gaat het fout (zoals jij ook al aangeeft) als de afstand tussen het CP signaal en het station te groot is. Als ik het klein houd, dan gaat het allemaal perfect. Verder ben ik erachter gekomen, dat als ik per se ruimte wil, om snelle treinen de gelegenheid te geven, langzame in te halen, het niet moet zoeken vóór het station, maar NA het station. D.w.z. niet direkt na het station weer naar 1 spoor, maar de meerdere sporen veel langer door laten lopen.
Combuijs, je stelt dat het onmogelijk is een inhaalspoor te maken met behulp van een CP-signaal. Natuurlijk wil ik niet de wijsneus uithangen, haha, maar het is me toch gelukt. Als je tijd en zin hebt, bekijk dan dit scenario: http://rapidshare.com/files/405357712/CombuijsChoosePlatformInhalen-.sve
Als je direkt na openen de map bekijkt, zie je een enorme file van 20 treinen. 10 langzame, met direkt daarachter 10 snelle treinen. Misschien is het wel aardig om eens de laatste van de langzame treinen, of de eerste van de snelle te volgen (resp internal number 2 en 21). Je ziet dan direkt, dat al bij het eerste station een snelle trein een langzame inhaalt. En als je de boel even door laat lopen, dan zie je dat dit steeds vaker gebeurt, en dat ipv een lange file, waar de langzame treinen de hele boel ophouden, alles steeds meer wordt gespreid.
Ik haast mij nog om te zeggen, dat dit inhaalgedoe met het CP signaal allemaal maar een beetje fun is, en dat er veel elegantere oplossingen zijn. Combuijs gaf dat al aan. Als je de snelle treinen zèlf naar een platform dirigeert, en de langzame naar een ander perron op datzelfde station, wordt er ook keurig ingehaald. En zo zijn er nog veel meer oplossingen. Snelle treinen electrificeren, zodat ze gedwongen worden een ander spoort te kiezen en nog veel meer. Maar ja, het aardige in Simutrans is nu eenmaal, dat er voor een probleem wel 20 oplossingen zijn.
Ik ben een half uur bezig geweest om beide files te uploaden op de Germany files site, maar het lukt me niet. Steeds de melding dat de filenaam al bestaat, en dat kan helemaal niet. Ik heb de boel dus maar even geupload naar Rapidshare. De files zijn heel klein (<50 kb) dus ik denk dat er geen wachttijd zal zijn.
Weet iemand een doc of faq waar ik iets meer kan lezen over het gebruik van het choose platform signaal?
Het is een prachtige optie in Simutrans, en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar nu zit ik er mee te klooien, en de ene keer werkt het wèl en de andere keer niet. Wanneer het wèl en niet werkt, daar ben ik nog niet achter. Natuurlijk kan ik blijven uitproberen, maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie, en dat het hier even vragen wat sneller werkt.
Er is mij maar één ding helemaal duidelijk: het werkt altijd prima als ik het signaal plaats, maximaal 20 tiles vanaf het station. Maar dan is het effect minimaal, bij een niet al te druk lijnennet. Ik wil de splitsing en dus de plaatsing van het signaal al veel eerder (500 tiles of zo). Dat is een prima manier om snelle treinen, langzame in te laten halen. Maar dat krijg ik niet voorelkaar.
Zouden er restricties kunnen zijn aan het gebruik van een choose platform signaal?
Zoals b.v.: (ik noem zomaar wat)
- Het choose platform signaal moet vlakbij het punt staan, waar de sporen zich splitsen naar de diverse te kiezen perrons. - Het punt van splitsing, tot het perron mag niet eindeloos lang zijn. - Het gebruik van een "end choose platform" is wel of niet noodzakelijk. - de routes vanaf het moment van splitsing tot het perron moeten allemaal ongeveer even lang zijn. - tussen het choose platfom signaal en het te bereiken station mogen geen andere seinen staan. - het werkt niet bij lege treinen - het werkt niet bij treinen die al reden, voor plaatsing van het signaal. - alle seinen in een netwerk moeten van het zelfde type zijn (modern, old, cl****ic etc.)
Well, it has at least one road, so it's in, although I can't asure it's going to win..
hehe! :-))
This is the problem with the image size restrictions......I had to minimize the picture to 800 x 600 because it was in the rules. In a larger pic, you can watch that there are 2 roads. But I discoverd that Simutrans does not accept a highspeed road (bridge) at that high level, so I had to build a simple bridge (the yelow one)
Yes it is! :-) And forgot to tell, that it is not really a serious contest-participation. It's all a bit manipulated, but it gives fun, to experiment with all these beautiful bridges, and the enormous possibilities of Simutrans.
Ik heb een klein vraagje over "max transfers" oftewel overstappen.
Ik probeer mijn vraag even logisch op een rijtje te zetten. Als ik 2 stations met elkaar verbind, dan wordt er 0 maal overgestapt. Bij 3 stations ABC wordt er maximaal 1 maal overgestapt. Alleen op station B.
Dat betekent, dat bij 3 stations de maximale overstap 1 is, en bij 4 stations de maximale overstap 2 (ABCD alleen overstappen in B en C)
Conclusie: als ik 10 stations met elkaar verbind, met 9 treinen, dan is de maximale overstap 8 (ABCDEFGHIJ overstappen op BCDEFGHI = 8 )
Als ik de config.tab lees, dan staat er "max_transfers = 9" Bij de waarde 9, betekent dat, dat ik 11 stations probleemloos met elkaar moet kunnen verbinden, en dat een p****agier van station1 naar station 11, 9 maal overstapt.
Nu de vraag: als ik de Seachallenger-game speel, dan kan ik maximaal 8 stations met elkaar verbinden, met een max_transfers van 6. Zodra ik station 9 bouw, worden er geen p****agiers of mail meer gegenereerd van station 1 naar 9, en 9 naar 1. (natuurlijk wel van 2 naar 9, en van 1 naar 8 )
De enige reden die ik kan verzinnen, is dat in de seachallenger-game, de config is ingebakken, en dat de standaard-waarden van simutrans worden overruled. Of ik maak gewoon een denkfoutje? Weet iemand hier meer van? Alvast bedankt!
Hey there jeffatsqi, Thanks for your nice words about my game. As promised I've seen now your second attempt, the "final" one. It looks all very nice, and it is running great. My compliments for this game, especially that you fixed to finish without loan!!
About the enormous trip the p****engers have to make, from Sunderland to Salisbury (they get a complete free sight-seeing of this complete land :-) ), I tried to follow a group of p****engers, during this trip. It is not simple to do that; during my following I lost them, and did not know anymore in what bus they were travelling. I guess they are travelling for about 4 months.....hehe :-)
But your argument is strong, that a ship is driving slow (your evil busses are driving fast, on fast roads!) and of course that a ship has mostly to wait for a percentage of p****engers, is of course unrealistic too.
The best way to decide in these situations is, compare it with real life. I dont think there is any country in the world, where for people it is impossible to work (in this case Sunderland) and live in Salisbury. Then they use more time for travelling than for working. Only solution is then to sleep in the bus :-) So in real life situations, there will be a bridge, a boat, or planes. If these possibilities are not there, nobody will make such travels.
Only situation I can imagine for unrealistic travels is in a land like Switzerland, with high mountains. Constructing a tunnel cost too much money and then p****engers have to travel via a longer distance. But writing this all, I have to confess that my routes are not so realistic too. So I dont blame you at all; your game looks great!
@Balsamo Hey, I read above you are trying with planes. I would like to know how you do that. I did some tries with planes too, but every plane (post or p****engers) cost only money, instead of giving you money. Even if they are full. The only reason is, I think, that they can transport too few p****engers (about 60 maximum?) Tell me more!! :-)
I think I fixed the link above so that it starts the download. Try and let me know if you have any problems.
Also, I am trying my idea, but as you know the game takes so time to play.
Hello jeffatsqi, your links is working fine now, and I have downloaded and watched it. The second link I will watch later. My compliments for your results. It seems to me, that you are working very properly and well-organised. Nice straight ways and all built with patience. Looks great, and fun to watch it. But I also have a little remark. There are some p****angers waiting in Sunderland and they want to travel to Southampton. Did you ever count the months that it will take, before these p****engers will reach their destination? Hehe :-) It is an enormous trip, and they will be very tired when they finally are in Southampton.
But, important (!) I dont blame you for that, because I am doing sometimes the same. Unlogical travels gives a lot of money. My last try for this challenge ( I played it almost 50 times) I reached a population of over 50000. Untill now I did not want to upload it, because I have unlogical routes (especially ships) too.
Hello jeffatski, nice you participated in this challenge! I would like to watch your game, but I think there is something wrong with the link? I cannot find it, and if I hit your link I reach the general upload- download site. And of course I would love it, to hear how to get Sunderland growing faster ;-)
AP, it is a hard one indeed. I tried to explore an industrial network too, but my experience is, that it does not give you enough money to transport p****engers with trains. The routes for transporting cars, and steel (that gives the money) are too short.
The only way for me untill now to make this scenario profitable, is using ringlines with ships and many busses, because rail-bridges are too expensive.
I started again and my result for december 1954 is 33127 - 3457
I started with building docks in a circle of the map. And seeded these docks with p****engers with busses. Later, when cities were growing, trains too.
It is definitly not a nice game I did, so not so serious. It is something like an experiment. Because not all trips p****engers make, are logic. My income every month is just enough not getting bankrupt. So my health is only 300.000
I did several attempts starting with trains, but it seems that rail-bridges are too expensive, to connect cities, so this always ends in a bankrupt.
Reasons I did not report: In general, I am a little afraid, that this is my problem, (my computer) and not Simutrans. Thatswhy I check these things first. The raising land problem, I discussed in the Dutch forum, and 2 other people did NOT have that problem. Exactly the same as the problem losing my cursor, when I am building a track from A to B. When I click A, and move to B to click there again for automaticly building the track, point A is "forgotten". This problem 2 other users did not recognize too. Another reason is, that both problems do not happen always. Sometimes everything is going well, sometimes its going wrong.
I have seen a new update, and I will download that to see if these "bugs" are disappeared.
I am playing a quickie in speed 4 May 1948 - total 25.731 and Sunderland 2717 It's hard to let the Sunderland city grow, and I have many troubles with raising land. My program crashes then. You have the same?
Balsamo, my compliments! I think this is a great challenge!! I like challenges, with a clear task, and without or few restrictions. I did a first try, and it looks like if we have plenty of money to invest, but because there are so few p****engers, its going fast with the money. It will not suprise you, that I was bankrupt in about 6 months. I think the big question here is, how to start. Trains, ships, busses, or puzzling for an ideal combination of them. I will start my 2d try soon.
Only 2 questions: 1. Finish at 31december 1954? 2. Allowed to raise land, to enlarge the island with the small town?
Ik ben gisteren eens met die 1970 begonnen heren! Ideaal scenario! Ik zit nu in februari 1973, en zit nauwelijks nog in de rode cijfers. Door de enorme pot met geld, die je krijgt bij de start, kun je bijna blindelings investeren. Alle steden zijn verbonden, maar het moet alleen nog wat netter. En het wordt tijd voor wat garbage-treintjes. De steden groeien overigens niet erg hard, maar door de enorme afstanden tussen de steden, wordt er toch flink geld verdiend :-)
En nu maar hopen dat de inzendtermijn voor deze challenge nog niet is verstreken, want ik ga nu toch echt voor de hoofdprijs! :-)
Boeiend scenario; ik heb 'm al tientallen keren gespeeld, en ben er nog steeds niet achter hoe het kan, dat de ene keer er niks in steden gebouwd wordt, en de andere keer er zó veel wordt gebouwd, dat het bijna niet is bij te houden. Iets er tussenin is er niet. Het is of niks, of vreselijk veel.
Ik heb net zoals wipi die industry growth every 5000 optie maar eens even uitgezet, want mijn computer trekt het niet, met al die industrieen. Ik krijg steeds een zandlopertje in beeld, en moet dan een halve minuut wachten. Met die optie op NUL gaat het prima.
Net zoals wipi35 heb ik met parkeerplaatsen gewerkt, maar ik heb de steden niet begrensd door rails. Het kaartje is nu een grote parkeerplaats geworden. Met treinen werken is geen optie, omdat je dan nooit alles wegkrijgt van de stations. Dus zijn het bootjes geworden. In mei 1949 ben ik maar eens gestopt, want ik werd er een beetje dol van ....:-)
Nou Anime, ik hoop dat dit een beetje naar je zin is!
Ik snap er helemaal niks meer van........... In 4 maanden tijd (vanaf de start) vliegen opeens de monumenten, Russische kerken, marktplaatsen en industrieen me om de oren. Ik heb nog wat verder gespeeld, en het valt bijna niet bij te houden. Moskeeen, synagoges, courthouses, hospitalen, pink churches, elementary schools en ga zo maar door......
Wat is er nu aan de hand? Heb ik per ongeluk een instelling gewijzigd (easy mode of zo), of heb ik opeens het trucje door? Dit is me nog nooit overkomen. Haha :-)
wipi35, haha over die perrons worden we het niet eens :-) 't Zijn toch vrachtstations? Maar je hebt gelijk hoor: er zijn heel wat koude en winderige stations, en als alles mag, dan mag dit natuurlijk ook.....
Ik heb nog eens even een cheat zitten spelen, en alles gedaan wat niet mag, maar ik krijg met geen mogelijkheid van die steden zoals jij, met al die flats en standbeelden. Zouden we toch een verschillend PAK gebruiken? In een andere berichtje hadden we het daar ook al over.
Ik heb zo'n beetje alles nagedaan wat jij ook deed, behalve het afschermen van de steden met een stuk rails. De resultaten zijn wel spectaculair; ik heb bv geen geldzorgen meer na +/- een jaar, en kan investeren zoveel ik wil.
Hoe zit het nu eigenlijk? Als ik niet afscherm, en mijn stad ietsje uitbreid met een stuk weg, dan komt er in no-time een huisje, of zelfs een attractie lang die weg te staan. Zouden we het zó kunnen stellen, dat als ik dat stuk weg niet had aangelegd, datzelfde huisje of attractie op een andere plaats was gekomen? Zou je kunnen zeggen dat als simutrans wil uitbreiden, en er is geen ruimte, er in de hoogte wordt gezocht (flats), of in het upgraden van gebouwen?
Nog even iets anders: ik werk nu met de laatste "stable" versie, en volgens mij is 'ie niet helemaal stable. Zo ben ik steeds mijn cursor kwijt, bij het aanleggen van rails, of het upgraden. En als ik land uit zee wil ophogen, dan vliegt de hele boel eruit, en kom ik gewoon in windows terecht. Heb jij deze ervaringen ook?
wipi35, ik heb je verhaal gelezen en je scenario gedownload en gezien. Het wordt me nu allemaal wat duidelijker, hoe het komt dat je van die gigantische steden krijgt met al die flats en standbeelden.
Wat ik hier schrijf is beslist geen kritiek; ik vind het zelf ook alleen maar leuk, om zo nu en dan de boel eens te manipuleren, en te kijken hoe simutrans in extreme situaties reageert. Wat je hebt gemaakt, is alleen maar heel leuk en interessant!!
Toch zou ik dit soort dingen in een challenge niet durven.... haha Wat jij met parkeerplaatsen doet, om een halte een enorme dekking te geven, heb ik weleens in Ragoland gedaan, met spectaculaire resultaten. De steden groeiden in een razend tempo naar elkaar toe, en overlapten elkaar snel. Ik heb dat toen alleen gedaan als experiment en zou er niet over piekeren om dat in te zenden, als resultaat van de challenge.
Ook zie ik meer trucjes, die ik niet zomaar durf toe te p****en in een challenge. Zoals het, om financiele redenen verlengen van de (p****agiers-)stations met vracht-perrrons, en b.v. het niet aanleggen van een direkte lijn van Dundee naar Chichester (p****agiers moet nu verschrikkelijk omrijden langs 5 andere steden). Zelfs ringlijnen vind ik eigenlijk niet kunnen, omdat zoiets ook erg onnatuurlijk is. (p****agiers worden overal naar toe gesleept, waar ze niet moeten zijn) Een ringlijn in 2 richtingen, kan voor mij wel.
Misschien moeten we een regel toevoegen aan deze challenge, dat alles is toegestaan? Ik wil 'm nog wel eens spelen, maar je zult me zeker niet horen zeggen, dat ik ook maar in de buurt kom van jouw resultaat. Maar het zal me denk ik wel iets makkelijker lukken om de hele boel wat sneller te laten groeien.
wipi, ik weet dat eigenlijk niet meer. Toen ik de laatste stable version installeerde (102.2.0) een week of 3 geleden, ging het met het installeren van de pak niet goed. Uiteindelijk na wat geklooi is het me toch gelukt, maar vraag me niet meer hoe....:-) Heb je er iets aan, dat er 1441 files in mijn dir staan gedateerd 15-05-2009 en 5 sub-dirs?
Ik heb het in 10 jaar klaargespeeld! Hier alvast een screenshot, als ik meer tijd heb wil ik ook nog wel een paar opmerkingen maken.
wipi35, je schrijft dat je "het" in 10 jaar hebt klaargespeeld. Wat precies? Alles met alles verbonden?
Als ik je plaatje bekijk, dan kan ik mijn ogen niet geloven..... Het lijkt wel toveren .... haha Ik ben zo'n 17 jaar (!) bezig, en mijn city-growth is nog geen kwart van die van jou. Ik heb wel alles met alles verbonden, en krijg nèt een beetje ruimte om te investeren. Als ik al die standbeelden en die flats zie, in Derby, dan lijkt het haast wel of je met een ander PAK speelt dan ik. Want dit heb ik allemaal (in dit spel) nog nooit gezien. Voorlopig houd ik het er maar op, dat al dat spul is verschenen omdat je zo goed speelt, en die steden verschrikkelijk hard groeien. Mijn complimenten!
Anime, de opdracht blijft wel wat vaag..... :-) Wanneer mogen we stoppen? 2050? haha
wipi35, bedankt voor de tip over de lijnen. Ik had er nog nooit mee gewerkt, en heb het eens geprobeerd. Maar helaas, het lukt me nog niet. In ieder geval is dit DE manier, om een m****a bussen in een keer weg te krijgen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben er een poosje mee bezig geweest en het lukt best om de zaak winstgevend te maken maar er verschijnen in hoog tempo allerlei fabrieksketens en het verbinden hiervan is niet bij te benen. Misschien is het verstandig de parameter "industry increase every= xxx" aan te p****en.
Ik ben overnieuw begonnen, en de start blijft voor mij behoorlijk problematisch. Heeft er denk ik mee te maken, dat er geen wegen liggen tussen de steden. Dat kost dus ook weer extra geld. Ik ben nu in 1957, en het begint heel aardig te lopen.......... Maar fabrieksketens heb ik nog niet gezien.........misschien moeten we hier maar gebruik van maken, en kijken wie er in 2000 de meeste fabriekjes op zijn kaart heeft? Ik ga ervan uit, dat hoe beter je speelt, hoe meer van dat spul verschijnt. Ook nog wel grappig hoe dat zal gaan, want de ruimte op de kaart is bepaald niet onbeperkt :-)
Dat ziet er mooi uit! Wat ik mis is een duidelijke opdracht. Dus, in dat jaar stoppen en kijken hoeveel zus of zo. Of stoppen als je een bepaald doel bereikt hebt, en kijken op welke datum dat is gebeurd. Dan is het denk ik een challenge.
Ik heb er lang aan gewerkt, en talloze keren ben ik failliet gegaan. Het start-kapitaal is de uitdaging in deze challenge. Ik heb allerlei wilde plannen, maar zodra ik 8 bussen heb rijden of 2 treinen, dan brengt het of niks op, of ik ga failliet :-)
Ik heb nu een "houdbare" met een jaar of 4 gespeeld. Iedere maand opnieuw springt ie in het rood, en hoe ik dat moet oplossen weet ik niet. Er staan prachtige treinen te wachten, die de mooiste dingen moeten gaan doen, maar de aansluitingen kloppen nog niet. Ik moet eerst 80 bussen opruimen, en dan gaan de p****agiers andere routes kiezen naar de treinen. Dat betekent dus 80 keer 3 = 240 popups wegklikken en tegen de tijd dat ze allemaal binnen zijn, ben ik bankroet. Ik wou dat er een knop was, waar ik in één keer alle bussen van een bepaald type kon laten verdwijnen. Ik klik me suf, en vaak net naast het kruisje, en dan kom ik ook nog in het helpmenu terecht :-) Nog een klik dus.
Hoever ben jij?
En dan nog een vraag: hoe heb je dit gemaakt? Met een editor?
Anime, bij nader inzien vond ik het toch een beetje vervelend dat ik die sve-file niet meer had. Ik ben toch nog maar een keer begonnen, en gelukkig verliep alles vrij voorspoedig. Ongeveer zelfde verhaal als hierboven, behalve dat ik deze keer niet van die rare ringlijnen heb gemaakt, waarmee je p****agiers overal naartoe sleurt, waar ze niet moeten zijn. Nu netjes alle plaatsen met elkaar verbonden, via aparte lijnen, en ook alle industrieen en atracties met bussen verbonden met de city's.
Het hele spel heb ik steeds tegen de rand van het bankroet aangezeten, maar heb het nèt gered. Toen ik eenmaal ging varen, ging het opeens heel snel. De reden dat deze veel beter is dan de vorige, is denk ik, omdat ik nu een veel goedkopere brug heb gebouwd. Om het eerste half jaar door te komen, blijft overigens een ramp. Heel lastig om aan een beetje geld te komen om te investeren.
En NU houd ik er verdorie eens even mee op!! Ik ga weer eens slapen en eten. Haha! :-) Hoewel, er staat nu weer zo'n prachtige challenge van jou te wachten!
Well that is really a miracle. I just finished my latest try, and I finished in june 2003 too. :-) But I have to be honest. The raven-bus tip helped me very much, and another hint of your latest sve (nr.3 fertig) was, that I could buy a much cheaper bridge. Here is my sve:
Oops Anime, jammer jammer! Ik heb iets stoms gedaan. Alles gedeleted! :-(
Je mag de reden ook wel weten hoor. Simutrans is een prachtig spel, maar heeft één nadeel. Het is erg verslavend. Ik zit soms te spelen, terwijl ik nodig iets anders moet doen, of gewoon moet slapen.
Ik ben met dit spel zo verschrikkelijk lang bezig geweest, dat toen ik klaar was, ik dacht "nu is het echt afgelopen". Toen heb ik mijn hele save dir weggehaald. Beetje dom, want de laatste (met de brug) had ik gewoon moeten bewaren.
Maar goed, ik doe officieel toch niet mee met de challenge. Het ging mij er alleen om, of ik het ook zelf kon oplossen. En dat is gelukt.
Ik kan je nog wel iets vertellen hoe ik het heb gedaan. Een oude van +/- 2001 weer opgepikt. Oil-rig was al uitgeput, schepen verkocht, en die hele stoet olie-karretjes langzaam verwijderd, net zolang tot alles op was, dat door de schepen was aangeleverd.
Tussen de 4 plaatsen bovenin reden een stuk of 15 dubbeldekkers, in een ringlijn, die ook een attractie en een industrie als halte hadden. Daarmee kon ik me nèt redden. Net wealth van ongeveer 40.000 dat heel langzaam terugliep, omdat er steeds minder olie- wagentjes reden.
De dubbeldekkers heb ik verkocht, en raven hydrogen bussen gekocht. Toen liep mijn net wealth op, en met een verbinding met de 2 zuidelijke plaatsen ging het steeds sneller. Al mijn reserves gebruikt, om die snelle ferry's te kopen, en dus per schip naar die attracties te varen, links op de kaart. Toen nog wat heel lange verbindingen met overige industrieen en attracties op land, aansluitend op de ringlijn. Dat had als voordeel, dat al dat verkeer zich een beetje kon spreiden, en er minder files waren.
Daarna ging het heel hard, en heb een jaartje of 2 op speed 10 gedraaid. Toen kon ik de brug kopen en de trein naar Hipwitch laten starten.
Ik denk dat je niet veel mist, want het was niet een echt mooi scenario, wat ik heb gebouwd. Beetje slordig, en die ringlijn was eigenlijk ook een beetje onlogisch. Zo, nu weet je toch iets over mijn spel. :-) Hoever ben jij?
Anime, yes.....:-) There is a new stable version, and I missed that. I am busy now with downloading, with the online installer.
----
prissi, I installed the 102.2 version and I could watch your result. It looks very nice. I finished too, but I needed 8 years.
Your hint about the raven hydrogen car is great. I changed my busses for the ravens, and I guess I had about 50% more profit. Do you have such a hint for trains too? :-)
Nou, ik lees interessante dingen. Aankomst en vertrek niet belangrijk voor de groei, en dus alleen de p****agiers afkomstig uit de stad. Punt 3 is ook nieuw voor me, en zeker de moeite waard om eens uit te proberen.
Aanleggen van wegen, en dus de generator een handje helpen, daarover heb ik mijn twijfels. De grote vraag is hier: kun je iets sturen? In punt 4 stel je geheel terecht, dat het plaatsen van het hoofdstation buiten de stad efficient is, i.v.m. het tegengaan van over-crowding. Valt het je niet op dat de stad dan groeit in de richting van dat station? En als je dat station nou eens niet in het noorden maar in het zuiden had geplaatst, dan groeit de stad toch juist in zuidelijke richting?
Maar ik moet er wel bij zeggen, dat ik hier helemaal niet zeker van ben hoor! Dit is niet meer dan een indruk, of vermoeden, en ik zou dat eens goed moeten uitproberen.
Nog een vraag: je hebt het over een industrie die "daadwerkelijk consumeert". Bedoel je hier, dat b.v. een shopping-centre consumeert, en een iron-ore mine niet? Ik heb weleens gelezen dat het transporteren van goederen van een goods-facory naar een shopping centre heel goed uitpakt voor die stad (als dat shopping centre ook in de stad staat). En ook dat het snel leeghalen van de vuilnisbelt, voordelig is voor zo'n stad.
Leuke discussie, heel leerzaam! Dank voor jullie reakties!
You have to read "Simutrans" for the words "~e5d141.tmp" I have windows XP, and I am using Simutrans 102 SDL stable (simutrans.exe from 06-03-2009) Perhaps this info can help to solve the problem? I really would like to watch the prissi angsthaas challenge :-)
Het is voor iedereen wel duidelijk dat city-growth heel belangrijk is voor het verloop van je spel. En ook, dat een stad waar geen verkeer is, niet groeit, en een stad waar veel aktiviteit is, alles snel groter wordt.
Mijn vragen gaan over het beinvloeden van de groei.
1. Bouw je weleens wegen in een stad, met het enige doel, dat er dan sneller gebouwen langs komen te staan? Is het effectief? De generator bouwt n.l. zelf ook wegen, bij uitbreiding. (en dan kost het niks) 2. Plaats je weleens haltes in niemandsland (net buiten de stad)? In de hoop dat daardoor sneller bebouwing komt? Het valt mij op, dat zoiets wel wordt gesignaleerd. Al vrij snel komt er naast zo'n halte een boom te staan. Ook hier de vraag: is het effectief, en vooral het maanden laten rijden van b.v. een bus die niks oplevert, omdat er gewoon (nog) geen p****agiers zijn? 3. Er staat een fabriek in een stad. (mooi voorbeeld is de steel- factory in Haugesund in Ragoland) Zou het wat uitmaken voor de groei van de stad, of je met die fabriek aan de gang gaat of niet? Het heeft niks met p****agiers te maken, maar natuurlijk wel met de economie van zo'n stad. 4. Drie steden op een rij: A, B en C. Je kunt één trein nemen met de route ABCB of je kunt 2 treinen nemen. In het 2e geval moeten alle p****agiers van A naar C en vv, overstappen in B. Is in het 2e geval de aktiviteit in stad B groter dan in het 1e geval? In het 1e geval blijven de AC reizigers in de trein zitten, en in het geval van 2 treinen, stappen ze ook daadwerkelijk uit en weer in. In de chart arrived en departed zou dat zichtbaar moeten zijn. Zou het uitmaken voor de city-growth? 5. Zou er een verschil zijn in de algemene city-groei, als je niet met industrieen werkt, of wèl? Als je wel met industrieen werkt heeft dat invloed op de totale economie van het spel, maar geldt dat ook voor city-growth? 6. Al eens gemerkt dat een extraatje, een monument of zo, nèt op een veldje wordt geplaatst, dat niet wordt gedekt door een halte? Wat doe je in zo'n geval? Bestaande halte uitbreiden, of een nieuwe halte maken, met het vervelende effect van dubbele overlapping?
Wow!! Congratulations! :-) You're the first one! Great! I have only one problem: I cant view your sve. When loading I get an error. Is there a way to solve this problem?