The International Simutrans Forum

Language boards => [CS]Česky (Czech) => [CS]Poradna => Topic started by: kaarfii on July 22, 2010, 03:05:07 pm

Title: Zjištění potřebného výkonu
Post by: kaarfii on July 22, 2010, 03:05:07 pm
Mám menší dotaz: Jak zjistit potřebný výkon lokomotivy, aby dosáhla max. konstrukční rychlosti? V reálu bych to spočítat dokázal, pokud budu znát koeficient valivého tření a celkovou hmotnost vlaku, ale v Simutransu nevím, jak přepočet probíhá.
Díky
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Václav on July 23, 2010, 02:51:23 pm
No. Když kupuješ (nejen) vlaky, tak ti ukazuje, jaká bude maximální rychlost. Problém je ale v tom, že vlak (většinou) dosáhne maximální rychlosti i když ti ukáže, že by měl jet mnohem pomaleji - jen mu to bude trvat mnohem déle - a potřebuje k tomu hodně dlouhé rovné úseky.
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Lubak91 on July 23, 2010, 04:46:26 pm
Václav: Jelikož jsem si nezařizoval soukromé zprávy, odpovím zde. Jedná se o uspořádání dvojkolí kolejových vozidel. Mohu to napsat vlastními slovy, ale abych něco nevynechal a bylo mi rozuměno, tak použiji citaci z malého atlasu lokomotiv od pana Bittnera a spol:

Počet běžných dvojkolí, tedy takových, která nevyvíjejí tažnou sílu, je označen arabskou číslicí, jejíž hodnota určuje poet takových dvojkolí, tedy například:
1 ..   jedno běžné dvojkolí
2 ..   dvě za sebou následující běžná dvojkolí atd.


Počet hnacích dvojkolí je označen velkými písmeny latinkou, a to bez indexu, jsou-li dvojkolí mechanicky spojena:
A ..   jedno hnací dvojkolí
B ..   dvě hnací dvojkolí atd.


V případě vlastního samostatného pohonu každého dvojkolí je k písmenu přiřazen index 0 (nula), s ohledem na techniku zápisu je však tedy:

Bo ..   dvě za sebou následující dvojkolí s vlastním pohonem
Co ..   tři za sebou následující dvojkolí s vlastním pohonem atd.

U ozubnicových vozidel se užívá symbolu:

z ..   ozubnicový pohon/stroj; ozubené kolo ozubnicového pohonu zabírá do ozubnicového pásu mezi kolejnicemi

Skupiny za sebou následujících dvojkolí v rámci jednoho a téhož rámu se označují kombinací číslic a písmen, tedy například:

1B ..   tři dvojkolí ve společném rámu, první bez pohonu, další dvě s mechanicky spojeným pohonem

Pro vozidla s jedním nebo více dvojkolími v hlavním rámu platí shodná pravidla, stejně jako pro vozidla, kde jedno či více dvojkolí je v pomocném rámu (např.podvozku). Tato dvojkolí pak označujeme:

' (apostrof) ..   jde li o jednu číslici/písmeno
() (závorky) ..  pokud jde o více než jedno písmeno/číslici, tedy například:

1' ..    rejdovné běžné dvojkolí (např Bisselův běhoun)
B'o ..   dvě dvojkolí s vlastním pohonem, nezávislá na hlavní rámu (v podvozku)
(1A) .. běžné a hnací dvojkolí ve společném pomocném rámu (podvozku) atd.


U vozidel sestavitelných z více vzájemně oddělitelných a nezávisle přepravitelných dílů jsou mezi jejich označení vloženy znaky + (plus), tedy například:

Bo+Bo+Bo ..   označuje třídílnou lokomotivu s hlavním rámem rozděleným na tři díly, každý se dvěma hnacími dvojkolími s vlastním pohonem

Kloubová vozidla s alespoň jedním pomocným rámem (podvozkem), na němž spočívají dva sousednídíly hlavního rámu, se má označit:

B'o .. (vodorovná čára nahoře, v praxi se kvůli technice zápisu často opomíjí)

U parních lokomotiv se obvykle uvádí za uspořádáním pojezdu i další charakteristika vozidla:
m   parní stroj na mokrou (sytou) páru
p   parní stroj na přehřátou páru
s   parní stroj sdružený
x   číslo udává počet válců
t   tendrová lokomotiva


Takže když budou ještě nějaké nesrovnalosti, obrať se na mě.

A když bych byl pedant, tak řeknu že neopravuji vlaky, ale lokomotivy, přesněji motorové lokomotivy a motorové vozy (především řady 714, 742, 749, 810, 854). Vlak totiž musí mít své číslo. Takže lokomotiva která jede po nádraží s vozy nemusí být vlak, ale pouze posun. Rovněž samotná lokomotiva nebo skupina lokomotiv je pouze jen lokomotiva (případně obsazená kolej:), ale když dostane číslo, např. Sv 76543 (soupravový vlak), stává se z ní vlak. A umí i jiná kouzla ;)
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Václav on July 23, 2010, 06:27:34 pm
Základní značení a jeho význam mne až tak nezajímá, protože to si mohu vytáhnout z sítě nebo z knížek které mám.

Mě jde výhradně o to, že si nedokážu představit jak je převáděn výkon z motoru na nápravy v podvozku s značením B.

A pomohla ti ta moje veřejná odpověď na tvou otázku?
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Lubak91 on July 23, 2010, 07:17:15 pm
B, neboli jsou-li dvojkolí mechanicky spojena. To jest přes spojnice (např lokomotivy řad 715 a 716) a nebo tradičně u parních lokomotiv přes rozvod. Poté u lokomotiv s mechanickým přenosem výkonu jsou poháněna přes Gallův řetěz, ozubené rozvody atp. Poté u jiných přenosů přes nápravové převodovky, ty jsou podobné těm automobilovým, akorát nemají diferenciál :)
Tedy tradičně pastorek-talířové kolo se šikmým ozubením. Nápravové převodovky mají např. motorové vozy řad 810, 814, 820, 842, 850, 854,... Jestli je zájem mohu se to pokusit vyfotografovat.
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Václav on July 23, 2010, 07:38:23 pm
Aha. Dík. Takže je přímo poháněna jedna náprava a teprve z ní je veden pohon na tu druhou nápravu. Tak teď už je mi to celkem jasné.

A nevíš, co se stalo s tou Regionovou nabouranou u Kolína náklaďákem s auty? Stalom se to minulý rok již před Vánocemi. Chtěl jsem se na to zeptat už tehdy, ale nějak...
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Lubak91 on July 23, 2010, 08:30:02 pm
To jde mimo mě, ale jestli byla v garanci (možná i kdyby nebyla) tak šla do Parsu Šumperk, jestli si jí v Kolíně nenechali. Teď mi bohužel odjel na dovolenou zdroj informací, který by se zeptal v kolínském depu...
Title: Re: Zjištění potřebného výkonu
Post by: Sim on August 09, 2010, 11:22:06 am
kaarfii > ve hre je vypocet hodne zjednoduseny, oproti realite. Vezme se hmotnost* a okamzity koeficient treni kazdeho dilu (vagonu) soupravy ... to je jedna strana rovnice. Pak je vykon kazdeho dilu (lokomotivy, motoroveho vozu) soupravy a je vynasoben koeficientem "prevod" ... a mezi tim vsim bude nekde jeste zamotana ta vysledna rychlost. Jo a z toho vseho je potreba udelat vzdy sumu v ramci soupravy :-D

V takze zjednodusene, masina ma vykon 600 kw, prevod 1,3 a vlastni hmotnost 60 tun. Ted strelim od boku - uveze 5 vagonu o hmotnosti 20 tun prazdnych rychlosti 80, kdyz do nich nalozim 30 tun, bude rychlost 60 ...

Jaky je konkretni prepocet netusim, ale vim ze pocita jen s temito velicinami.

Bohuzel (pro "modelare") se do toho nepocitaji takove veci jako adhezni hmotnost masiny a podobne ... takze je to vicemene naopak nez v realu - na nekterem vlaku udela ve hre lepsi praci kocour, nez cmelak.

Co naopak ocenuji a co beru jako prijemne zpestreni je pocitani koeficientu treni u kazdeho vozu zvlast na konkretnim policku ... jen kdyby to do zatacky zpomalovalo mene nez do kopce :-D