Re: Zjištění potřebného výkonu
Reply #2 –
Václav: Jelikož jsem si nezařizoval soukromé zprávy, odpovím zde. Jedná se o uspořádání dvojkolí kolejových vozidel. Mohu to napsat vlastními slovy, ale abych něco nevynechal a bylo mi rozuměno, tak použiji citaci z malého atlasu lokomotiv od pana Bittnera a spol:
Počet běžných dvojkolí, tedy takových, která nevyvíjejí tažnou sílu, je označen arabskou číslicí, jejíž hodnota určuje poet takových dvojkolí, tedy například:
1 .. jedno běžné dvojkolí
2 .. dvě za sebou následující běžná dvojkolí atd.
Počet hnacích dvojkolí je označen velkými písmeny latinkou, a to bez indexu, jsou-li dvojkolí mechanicky spojena:
A .. jedno hnací dvojkolí
B .. dvě hnací dvojkolí atd.
V případě vlastního samostatného pohonu každého dvojkolí je k písmenu přiřazen index 0 (nula), s ohledem na techniku zápisu je však tedy:
Bo .. dvě za sebou následující dvojkolí s vlastním pohonem
Co .. tři za sebou následující dvojkolí s vlastním pohonem atd.
U ozubnicových vozidel se užívá symbolu:
z .. ozubnicový pohon/stroj; ozubené kolo ozubnicového pohonu zabírá do ozubnicového pásu mezi kolejnicemi
Skupiny za sebou následujících dvojkolí v rámci jednoho a téhož rámu se označují kombinací číslic a písmen, tedy například:
1B .. tři dvojkolí ve společném rámu, první bez pohonu, další dvě s mechanicky spojeným pohonem
Pro vozidla s jedním nebo více dvojkolími v hlavním rámu platí shodná pravidla, stejně jako pro vozidla, kde jedno či více dvojkolí je v pomocném rámu (např.podvozku). Tato dvojkolí pak označujeme:
' (apostrof) .. jde li o jednu číslici/písmeno
() (závorky) .. pokud jde o více než jedno písmeno/číslici, tedy například:
1' .. rejdovné běžné dvojkolí (např Bisselův běhoun)
B'o .. dvě dvojkolí s vlastním pohonem, nezávislá na hlavní rámu (v podvozku)
(1A) .. běžné a hnací dvojkolí ve společném pomocném rámu (podvozku) atd.
U vozidel sestavitelných z více vzájemně oddělitelných a nezávisle přepravitelných dílů jsou mezi jejich označení vloženy znaky + (plus), tedy například:
Bo+Bo+Bo .. označuje třídílnou lokomotivu s hlavním rámem rozděleným na tři díly, každý se dvěma hnacími dvojkolími s vlastním pohonem
Kloubová vozidla s alespoň jedním pomocným rámem (podvozkem), na němž spočívají dva sousednídíly hlavního rámu, se má označit:
B'o .. (vodorovná čára nahoře, v praxi se kvůli technice zápisu často opomíjí)
U parních lokomotiv se obvykle uvádí za uspořádáním pojezdu i další charakteristika vozidla:
m parní stroj na mokrou (sytou) páru
p parní stroj na přehřátou páru
s parní stroj sdružený
x číslo udává počet válců
t tendrová lokomotiva
Takže když budou ještě nějaké nesrovnalosti, obrať se na mě.
A když bych byl pedant, tak řeknu že neopravuji vlaky, ale lokomotivy, přesněji motorové lokomotivy a motorové vozy (především řady 714, 742, 749, 810, 854). Vlak totiž musí mít své číslo. Takže lokomotiva která jede po nádraží s vozy nemusí být vlak, ale pouze posun. Rovněž samotná lokomotiva nebo skupina lokomotiv je pouze jen lokomotiva (případně obsazená kolej:), ale když dostane číslo, např. Sv 76543 (soupravový vlak), stává se z ní vlak. A umí i jiná kouzla