Re: Lidová tvořivost-diskuze (ex-Česká vozidla)
Reply #2776 –
No můžu naskenovat informace o pivovarských vozech, ale upozorňuji že ty dřevěné skončily na začátku 60 let, po příchodu východoněmeckých plecháčů. A tu zetku bych nazval například „ČSD Z pro přepravu osob”. A ještě malikočkost, zetka je ženského rodu, stejně jako rajka, wapka apod. ten zetka zní poněkud divně, jelikož se tak jmenuje jeden spolužák který s těmito vozy nemá nic společného:-) A brzdařská budka byla pro brzdaře obsluhujícího ruční vřetenovou brzdu, když byl vůz vybaven sací, nebo tlakovou brzdou, brzdaře nepotřeboval. Byly také vozy jen s průběžným potrubím bez brzdy, nebo s brzdařskou plošinou bez budky.
Edit: Nejsem si úplně jistý, ale myslím že se u nás pošta před válkou v zetkách nevozila, on byl skoro na každém osobním vlaku poštovní nebo služební vůz, a se spěšninami stejně, buď se vozily ve služebních vozech, nebo v obyčejné zetce. Němci měli speciální dvojvozy složené z krytého vozu s okénky, a služebního vozu. Oba byly spolu spojeny přechodem krytým přechodovým měchem. Nebo byly složeny ze dvou stejných vozů. Používaly se i u nás, hodím sem skin.